2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska
167
BLOG

Autostrady 1989-2009

2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska Gospodarka Obserwuj notkę 10

[2x20. Gospodarka Wolnej Polski. Katalog 1989-2009 ]

AUTOSTRADY. Temat smutnych dowcipów, dotyczących np. tego, czy autostrady mają być dłuższe, czy szersze. Temat smutnych nawiązań do pruskiej zdolności budowy dróg. Pojawiające się w internecie mapy uwzględniające autostrady planowane w 1942 roku.

Budowa infrastruktury (drogowej, ale i kolejowej) traktowana jest  zazwyczaj jako impuls dla wzrostu gospodarczego, okazja dla przedsiębiorczości grupującej się wokół wielkich projektów, a wreszcie jako sposób na zatrudnienie bezrobotnych. Nie do końca jasne są przyczyny, dla których w Polsce jest inaczej.

Infrastruktura komunikacyjna ma ponadto konotacje w sferze polityki międzynarodowej. Budowy w układzie wschód-zachód traktować można stricte biznesowo: Polska jest krajem tranzytowym na osi Rosja/Ukraina – Niemcy/Francja, a przewozy na tym kierunku_muszą_być opłacalne, choćby z racji skali i ograniczonego potencjału rozwiązań alternatywnych.  

Gorzej z układem północ-południe

W okresie dwudziestolecia międzywojennego preferencja dotyczyła właśnie szlaków transportowych łączących południe Polski z Gdynią. Dyktowane to było właśnie potrzebą uniezależnienia się od „tradycyjnych” tras  przewozu towarów i przemarszu wojsk. Układ transportowy północ-południe został jednak zaniedbany, a dobra droga ze Szczecina do Zgorzelca  leży po „tamtej” stronie granicy.  

Stawiamy pod dyskusję kwestię:

Czy program budowy autostrad w Polsce kwalifikuje się do grona 20 najbardziej charakterystycznych wydarzeń, zjawisk, procesów w gospodarce polskiej 1989-2009?

 

 

* * * 

Tekst został zamieszczony w ramach projektu_"2x20. Gospodarka Wolnej Polski. 1919-1939. 1989-2009", służącego podsumowaniu dorobku gospodarczego ostatnich 20 lat, zainicjowanego na forum Salonu24 introdukcją pt._„Gospodarka Wolnej Polski” ►

Listę dotychczas zgłoszonych wydarzeń, zjawisk, procesów gospodarczych charakterystycznych dla ostatniego XX-lecia (prosimy o uzupełnienia i sugestie) zamieściliśmy tutaj ►

Eugeniusz Kwiatkowski Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego O E.Kwiatkowskim » Przypomnienie: 1888-1974 ► 121 Urodziny ► Kręgosłup północ-południe (D.Filar) ► Kwiatkowski, de Gaulle... (J.Steinhoff) ► Wolne Miasto Gdańsk - sierpień 1939 ► 28-29 sierpnia 1939 (dziennik) ► 25-27 sierpnia 1939 (dziennik) ► 23 sierpnia 1939 - Spotkanie na Zamku ► 22 sierpnia 1939 (dziennik) ► Gospodarka Wolnej Polski 1919-1939 - 1989-2009 Katalog 2x20 » KATALOG GŁÓWNY Polska tyłem do Bałtyku ► Organizacje pozarządowe ► Bezpieczeństwo energetyczne Polski ► Korupcja - jesteśmy za? ► Cztery reformy rządu Jerzego Buzka ► Polska wieś odmieniona ► Polski hydraulik ► Podatki ► Kuroniówki, sławojki, orliki, schetynówki ► EURO 2012 ► Autostrady ► Polska - Rosja - Ameryka ► Polska w Unii Europejskiej ► Plan Balcerowicza ► "Ustawa Wilczka" ► Denominacja i niezależność NBP ► Giełda Papierów Wartościowych ► Niezależni ekonomiści i ośrodki opinii (think tanki) ► Zanik roli związków zawodowych ► Prywatyzacja ► Polska prywatna przedsiębiorczość ► Denacjonalizacja - śmierć sektora państwowego ► Pracodawcy, przedsiębiorcy, samorząd gospodarczy ► SKOK ► Zapraszamy do kontaktu biuro@kwiatkowski.edu.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka